De therapeut - Helene Flood

De therapeut is een debuut van de Noorse auteur Helene Flood. Ze woont in Oslo en is zelf psychologe en onderzoeker, dit is ook duidelijk te herkennen aan haar gedetailleerde schrijfstijl.

Sara is de hoofdpersoon in dit verhaal, zij is getrouwd met Sigurd en ze wonen samen in het oude huis (bouwval) dat ze van zijn opa (ouwe Thorp) hebben geërfd. Sara is therapeut en heeft haar praktijk boven de garage. Sigurd werkt als architect, hij heeft met 2 vrienden een eigen architecten bureau. Hij maakt lange dagen en is weinig thuis. Hierdoor komt er van klussen in hun huis ook niet veel terecht en dat zorgt voor de nodige spanningen tussen Sara en Sigurd. Sara heeft momenteel weinig cliënten en voelt zich niet thuis in haar eigen huis en ook vaak eenzaam.

Als Sigurd een weekendje weg gaat met vrienden, spreekt hij aan het einde van de middag een voicemailbericht in voor Sara dat hij goed is aangekomen. Maar aan het einde van de dag word Sara door een van zijn vrienden gebeld, met de vraag waar Sigurd is, dat hij nooit is aangekomen. In eerste instantie gaat Sara ervan uit dat ze een grapje met haar uithalen, maar al snel blijkt dat Sigurd is verdwenen. Als niet veel later Sigurd dood word aangetroffen, begint het verhaal in een sneller tempo. Als dan ook nog blijkt dat Sigurd tegen Sara heeft gelogen en er thuis vreemde dingen gebeuren, weet ze niet meer waar ze het zoeken moet. Kan ze nog op haar eigen geheugen vertrouwen? Word ze langzaamaan gek, of probeert iemand haar gek te maken? En wie heeft Sigurd vermoord en waarom?

Het verhaal beleef je door Sara's ogen en gedachten. De flashbacks van Sara zijn goed beschreven en geven een goede inkijk in hun verleden, hoe ze elkaar hebben ontmoet en hoe ze leefden als getrouwd stel. Hoe de banden met elkaar waren en met hun familie. Sara's gedachten zijn soms heel gedetailleerd, dat haalt in het begin wel de tempo uit het verhaal. Maar na het eerste hoofdstuk gaat het beter. Ondanks het trage begin is het zeker een boek om te lezen, het verhaal pakt je en door de mysterie laat het je niet snel los, je wil weten hoe het eindigt, wat voor geheimen er nog meer boven komen drijven, wie het heeft gedaan, en waarom?!

Dus kortom ik vond het een aanrader, en wil een volgend boek van Helene Flood dan ook zeker lezen.

Ik geef het boek dan ook 💎💎💎💎.